תכנית האוצרות התיעודית של פסטיבל קולנוע דרום 2016 ממשיכה את הקו הייחודי והבלתי מתפשר של יוצרים דוקומנטריים המביאים קול ייחודי ומשמעותי בנוף היצירה הישראלית. שאיפתנו היא להביא לקדמת הבמה סרטים אשר בתכנם ובצורתם הקולנועית נוגעים ברגעים חברתיים- פוליטיים- תרבותיים באופן חדש, מקורי ומפתיע.
היוצרים בתכנית, כל אחד בדרכו, מכוונים את מצלמת הקולנוע אל עבר רגעים ומצבים בהם היא לוכדת סקרנות אינסופית, סבל עמוק, געגוע, ותשוקה, חושפת אותם ומתבוננת בהם. זהו קולנוע שלא אחת מציל את חייו של הבמאי ובו בזמן מתעד את המוות של הקרובים לו ביותר. מדובר בקולות אמיצים אשר מחלחלים לתודעתנו ומגדירים לנו כל פעם מחדש את חשיבותו של הקולנוע הדוקומנטרי בהבנת הסובב אותנו ובפענוחו.

השנה נבחרו חמישה סרטים המרכיבים פסיפס מגוון של עולמות. "חלום ירושלים", סרטו של מני אליאס מביא, כפי שמעולם לא נראה על המסך, את סיפור מסע הייסורים של העולים לישראל מאתיופיה. הקרנת הבכורה של הסרט מתקיימת ביום ירושלים שהוא גם יום הזיכרון לבני העדה שלא זכו לממש את חלומם ולהגיע לירושלים ולישראל. "פואטיקה של המוח" הוא סרטה של הצלמת והבימאית נורית אביב ובו דרך תצלומי ילדות מאלבום משפחתה מעלים בה זיכרונות והרהורים המובילים אותה למפגשים עם חוקרים בתחום מדעי המוח. סרטו טל אביטן, "מחוץ לפריים", מספר את סיפורו של מקצוע במשבר עמוק- העיתונות הכתובה. במרכזו שלושה צלמי עיתונות מובילים, שלושתם תושבי הדרום אשר כל אחד בדרכו שלו מנסה לשרוד ולהישאר שפוי. "החולמים מבבילון" הוא סרטו של רומן שמנוב המביא תיעוד אינטימי של חבורת צעירים מאשדוד המתמודדת עם קשיי ההגירה מבריה"מ לשעבר ועם שאיפתם לזכות באליפות העולם בברייקדאנס. סרטו של גד אייזן "עניינים שבלב" מלווה את ד"ר עמי שינפלד, קרדיולוג בכיר הבוחר להתנדב בשדרות ונקרע בין חייו האישים לאמונתו ברפואה ציבורית הוגנת.

תכנית האוצרות התיעודית בפסטיבל קולנוע דרום מוקדשת לג’וליאנו מר חמיס, שנרצח ב-4 לאפריל 2011 על ידי רעולי פנים מחוץ לתאטרון אותו הקים יחד עם ילדי מחנה הפליטים בג'נין, "תאטרון החופש". ביחד הם קיוו לעשות “אינתיפאדה בעט, מכחול ומצלמה”. כמו מכשף הוא הוביל אחריו את הנוער של ג’נין שבחר באמנות ולא בקיצוניות ואלימות, אלא שערכי החופש והשוויון שזרמו לו בדם קוממו עליו את הכוחות הקיצוניים בעיר, והם רצחו אותו בדם קר. “אוצרות דרום” מבקשת לזכור ולהמשיך לקיים את מורשתו.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————