האתגר שבחידוש – יומן מסע במינכן #1

רוני כצנלסון, אחד מבכירי צלמי הקולנוע בארץ, מרצה שנים רבות על צילום במכללה ובאוניברסיטת תל אביב.

להלן רשמים (ותמונות!) מכנס איגוד הצלמים האירופאי – בו הוא משתתף השבוע   

  Screen Shot 2017-03-15 at 11.33.23 AM

ביום שני, 13/03/17, בבית הספר לקולנוע במינכן HFF, נפתח כנס בינלאומי בנושא Teaching Cinematography

יוזם ומארגן הכנס הוא IMAGO, איגוד צלמי הקולנוע האירופאי, שבין הנושאים הרבים בהם הוא מטפל – מושם דגש רב על לימוד הקולנוע בעידן של שינויים רבים.
ציטוט: ״הביטחון היחיד שיש לנו בחיים המקצועיים שלנו הוא שינוי״.

השינויים קורים במהירות ובתדירות גבוהה בתעשיית הקולנוע. מהם השינויים? איך הם משפיעים על עשיית סרטים ודרך העבודה? וכמובן – איך הם משפיעים על לימוד הקולנוע של הדור הנוכחי ודור העתיד.

אחת המסקנות של IMAGO, שהיא גם המטרה המרכזית של הכנס, היא ללמוד ולחקור לעומק את התוצאות של השינויים הללו בהקשר הרחב – ובפרט בהקשר של הוראת הקולנוע. בהמשך השבוע, ואחרי שאשתתף בכמה הרצאות, ארחיב כמובן.

שותפים לאירגון הכנס:

BVK  איגוד צלמי הקולנוע הגרמני
ASC  איגוד צלמי הקולנוע האמריקאי
AFI – American Film Institute
GCI – Global Cinematography Institute
ARRI, RED, P+S Technicבסיוע HFF  בית הספר לקולנוע במינכן

Screen Shot 2017-03-15 at 11.34.47 AM

האתגר שבחידוש – יומן מסע במינכן  #2

רוני כצנלסון שולח רשמים מביקור באולפן הסאונד שעובד כבר היום בטכנולוגיית הדור הבא בסראונד

Dolby Atmos  הוא אולפן הסאונד המשוכלל ביותר שיש היום בעולם. כרגע יש רק כמה עשרות בתי קולנוע בעולם שמסוגלים להקרין בשיטה זו.


באולפן הסאונד מפוזרים בן 60 – 40 רמקולים גדולים שתלויים לאורך ולרוחב האולפן, וכך אפשר לשמוע כל שכבת סאונד בנפרד בכל נקודה ונקודה בחדר. הסאונד עוטף אותך ומגיע מנקודות בלתי צפויות, וכמובן בעוצמות שונות – זה מאד מרשים. תוך כדי האזנה אתה יכול לראות על מסך מיוחד גרפיקה של החדר, ובכל פעם ששומעים שכבת סאונד רואים קוביה אחרת נדלקת בתוך השרטוט של החדר – כמו שאפשר לראות בתמונה המצורפת.

Screen Shot 2017-03-15 at 11.39.47 AM

יומן מסע במינכן  #3

ביומיים הראשונים של הכנס "Teaching Cinematography" התחלקנו לקבוצות שיחה קטנות בהן דנו בנושאים מגוונים רבים, ביניהם אתגרים בלימוד קולנוע בעידן טכנולוגי חדש, צילום דיגיטלי – איבוד הקסם? צילום, פוסט והאיזון הנכון ליצירתיות בצילום ועוד רבים. מעבר לדיונים המרתקים, המפגשים עם צלמים, מורים לצילום ומנהלי בתי ספר לקולנוע מכל העולם, נוצרה בכנס דינמיקה פוריה של החלפת מידע, נסיון מקצועי וחוויות – הזדמנות פז לצאת לרגע מהביצה הקטנה שלנו לביצה גדולה ועשירה יותר.

שיחה עם קולנוען מתורכיה העלתה  את אחת הבעיות הכאובות והמטרידות ביותר היום בעולם, וחידדה מאד את התחושה עד כמה הכנס הזה מתקיים למעשה בתוך בועה, מרתקת, אבל גם מנותקת מהחדשות המטרידות של השבוע. על רקע המתיחות הגוברת בין תורכיה לגרמניה והולנד לא אשכח את תשובתו החדה לשאלה איך המצב היום בארצו? – "אנחנו חיים במדינה פשיסטית. אנשים מפחדים לדבר פן יעצרו ואלה הנלקחים לכלא יכולים לשבת שם ימים, שבועות וחודשים,ללא משפט וללא האשמה". מצמרר.

אני חוזר לארץ עם שתי תובנות חדשות ומרכזיות:

הראשונה: המהפכה האמתית היום בצילום הדיגיטלי היא בשימוש באור ותאורה. אפשר לדבר על זה שעות, אבל אין ספק שהשינויים הטכנולוגים גרמו לכך שאנו זקוקים לפחות פנסים, וכי ציוד התאורה עצמו עובר שינוי דרמטי.

התובנה השנייה: הדמוקרטיזציה שנוצרה בעקבות הצילום הדיגיטלי היא כמו חרב פיפיות – לצד היתרונות הרבים, חובה עלינו המורים לצילום, להציב גבולות (לפחות בשנה הראשונה) כדי לאפשר, למרות הזמינות הכל כך גבוהה היום של אמצעי צילום –  תהליך עבודה יסודי, עמוק ורציני

IMG_5167

Screen Shot 2017-03-16 at 5.24.46 PM

 

יומן מינכן #4 – פנסי רחוב

סדנה נוספת “Low Light Babies”, בהנחיית הצלם הגרמני Matthias Bolliger  (DOP BVK) דנה בשאלות:

מה קורה כאשר עולים ברגישות המצלמה באלפי ISO כמו במצלמות החדשות  Panasonic Varicam 35Sony Alpha 7SII,Canon ME 20-F? האם זה משנה את עבודת התאורה? איך זה משפיע על צילום דוקומנטרי ועלילתי?

בחלק הראשון הראה הצלם מתיאס דוגמאות שימוש באור נמוך ו - ISO גבוה, כמו למשל בסצנה מתוך סרט אחרון שצילם, שעדיין לא יצא לאקרנים, ומתרחש ברחובות אפלים – שם השתמש באור קיים של פנסי רחוב, חקר לעומק את הנורות שלהם ובחלק מהשוטים העמיד פנסים על סטנדים עם אותן נורות כתוספת לאור הקיים

בחלק השני של הסדנה צילמנו סצנת פנים יום ב 5000 ASA עם מצלמות Panasonic Varicam 35  ו - Sony a7sii, ובערב טיפלנו בחומרי הצילום באולפני הפוסט של חברת ARRI MUNICH.

המסקנה העיקרית שלי בעקבות הסדנה היא, שאם אתה עובד בפוסט עם מערכת הפעלה טובה כמו ה - DaVinci Resolve , אפשר לצלם בשקט עד 5000 ASA ועדיין לקבל תוצאה יפה מאד

לפני סיום הכנס ערכתי סיור בבית הספר לקולנוע, עם פרופ' פיטר סלנסקי, מנהל השלוחה הטכנולוגית של המוסד. מבנה בית הספר עצום ומרשים, והוא בעל אמצעים וציוד בלתי נתפשים לעיניים ישראליות. לא ראיתי סרט גמר אחד שיצא מבית הספר הזה, אבל השמועות אומרות שהסרטים לא ממש מעניינים, וזו אולי ההוכחה שבסופו של דבר מה שחשוב בקולנוע זה התוכן, הסיפור ומה יש לך להגיד.

IMG_5230 IMG_5319