פסטיבל סרטים חדש, מרענן, מקורי (ומרווה) יוצא לדרך ב-23 למאי ויימשך שלשה ימים. הפסטיבל ייערך ברחבי העיר העתיקה  של באר שבע. יזמו והפיקו אותו שתי בוגרות שלנו– מור חנאי (יוזמת ומנהלת אמנותית) וגלה קפלון (מפיקת תוכן) . לכבוד ההשקה המרגשת הן העניקו ל'זירה' ראיון מיוחד. 

בתמונה למעלה – גלה קפלון (מימין), מור חנאי ופוסטר הפסטיבל

 

ברכות על היוזמה. מה גרם לכן לעלות עם רעיון כזה משונה – סרטים בפאבים? מה רע באולמותמה היתרון של ההקרנות שאתן זוממות?

מור –  לפני בערך שנה וחצי, כשהתגוררתי בב"ש בזמן לימודי התואר לקולנוע בספיר ועבדתי נמרצות על סרט הגמר שלי "יום העדכונים", חיפשתי מקום לקיים את האודישנים לסרט, הבנתי כי יש מקומות חינמיים ליוצרים בחסות גורמים עירוניים בת"א ויפו וכך פניתי לעירייה בב"ש ובדקתי האם קיים מקום דומה בעיר. עד מהרה רוביק דנילוביץ', ראש העיר שקרא את המייל הזמין אותי לפגישה עימו ועם יאיר נגיד, ראש מנהל התרבות. אל הפגישה הגעתי כבקשתם עם רעיונות שהיו לי בנוגע לתחום הקולנוע ופיתוחו בעיר. לאחר פגישות רבות הוחלט כי פסטיבל הסרט הקצר יהיה יריית הפתיחה של הקולנוע בעיר באר שבע. נבחרתי להיות המנהלת האמנותית מתוך אמונה בי שנתנה לי המון כוח ואפשרה לי לשמור על חזון הקולנוע המקורי שלי ביצירת פסטיבל קולנוע חדש – הרעיון נבע מהרצון להוציא את הקולנוע מהסינמטקים ובתי הקולנוע הקלאסיים ולהביא אותם לפאבים ומוקדי חיי לילה – ליצור חוויית צפייה אינטימית יותר והורדת מחסומים בין היוצרים לקהל, מקום בו הם יוכלו להרגיש אחד את השני, חשבתי על זה שהיה בא לי לחוות פסטיבל כזה שמקרין סרטים בפאבים – ואז אמרתי שאם אני הייתי רוצה להיות שם כנראה עוד אנשים ירצו.

אתן לא מפחדות שיהיה קשה להתרכז ככה בסרטים? רעש של פאב, פלאפונים וכאלה?

גלה –  אנחנו עושות את כל המאמצים על מנת לשמור על כבוד ההקרנות, אין ספק כי זה אחד האתגרים בפסטיבל קולנוע מסוג כזה, אבל אנחנו מודעות לכך שאלה לא יהיו הקרנות עם שקט סטרילי, וזה חלק מהקסם של הפסטיבל: תוכל להרגיש מתי הקהל באמת מהופנט, מתי הוא חסר סבלנות, מתי הוא חווה את הסרט… במובן מסויים זאת תהיה חוויה מעניינת של היוצרים להרגיש את הקהל קרוב יותר. זה בהחלט דורש אומץ.

בכל זאת שמרתם על מאפיין פסטיבלי מסורתי: תחרות. מה, אי אפשר בלי? ואם כבר מדברים על זה, מה הפרסים :)

מור – סרטי התחרות מהווים עוד צבע של הפסטיבל, ונכון שתחרות היא אלמנט פסטיבלי קלאסי. מצד שני דאגנו לכך שמתחם התחרות יהיה מתחם אוזניות, כך שהחוויה תהיה בהחלט שונה, מתוך רצון ליצור חוויה אישית יותר של צפייה – כשגם הסרטים הם כאלו – ממקום אישי ובועט של היוצרים. הפרסים שווים – 15,000 ש"ח למקום הראשון בחסות לאון ומשה אדרי, סינמה סיטי. והמקום השני – 7,000 ש"ח.

יש איזה קו שמאפיין את הסרטים שבחרתם? יש סוג של סרטים שמתאים יותר להקרנות לא מכופתרות כאלה מאחרים?

מור: היה לנו חשוב בתהליך בחירת הסרטים, כחלק מאבני היסוד של הפסטיבל, שהסרטים שיוקרנו בו יהיו כאלה שישארו איתך, יגרמו לך לחשוב, יעלו סוגיות מעניינות, ישאלו שאלות, סרטים שישאבו אותך לחוויה, שמרגישים בהם את היוצר. משהו בזה הרגיש נכון ומתאים לפלטפורמה של הקרנה בפאבים, באווירה אינטימית ואישית יותר.

גלה –  דווקא קוד הלבוש הלא רשמי קשור באווירה הפשוטה והנינוחה יותר שאנחנו מנסים ליצור, בניסיון לנקות קצת את הזוהר והנשגבות של הקולנוע בלי להוריד מהחשיבות שלו וההערכה אליו. הסרטים שבחרנו מציגים דמויות מורכבות, סיטואציות בלתי רגילות, ובכולם ניכרת נקודת המבט המיוחדת של היוצרים שלהם. המחשבה שעומדת מאחורי זה היא שהכי אישי הוא גם הכי אוניברסלי, ואני באמת מאמינה שאנשים בקהל יוכלו למצוא את עצמם בתוך כל אחד מהסרטים האלה.

יצא לכם פעם לראות סרטים בפורמט הקרנה כזה?

גלה – הקונספט של הפסטיבל הוא באמת חדשני, ועל כן אין לנו הרבה ניסיון קודם מהבחינה הזו. אבל בחלום שלנו, זה כמו שאתה רואה סרט עם חברים בסלון, באווירה לא רשמית, שותה בירה במהלך הסרט, אחריו אתה מדבר עליו עם החברים, מחליפים חוות דעת, שואלים שאלות, רק שפה אתה מכניס לסלון שלך גם את יוצר הסרט, וזוכה לדבר גם איתו. זה אדיר! לא? איך לא חשבו על זה קודם?

מור: משהו בפלטפורמה הזו הרגיש לי מתאים, אתה יושב לשתות בירה בערך 20 דק בפאב – השילוב הזה של סרט קצר על בירה יחד עם חברים ויוצרים מרגיש כמו חוויה מיוחדת שאני הייתי רוצה לחוות, ואני מקווה שגם אצליח במהלך הפסטיבל!

מקווים שתמצאי לזה זמן… אגב, חשבתם להתאים סוגים של בירות לסרטים ספציפיים? שהבמאים-יות יוסיפו לתכנייה משהו כמו "מומלץ לצפות בסרט עם הייניקן"?

גלה –  רעיון מעולה! נשקול ברצינות בהמשך… בינתיים יש לנו צ'ייסרים בצבעי ה-RGB שהם בסיס המיתוג של הפסטיבל. 

מה עם הסרטים שלכן? יהיו בפסטיבל?

מור –  הסרט שלי "יום העדכונים" יוקרן בחודש הבא בפסטיבל קולנוע דרום בפעם הראשונה וההתרגשות בשיאה, והייתי שמחה כמובן, מרגישה לי חוויה מאוד מיוחדת לעבור עם הקהל כיוצרת. 

גלה –  הלוואי שסרט שלי יוקרן בפסטיבל. זו אווירה הכי טובה, קהל בראש טוב, שבא להנות ולשמוע מה יש ליוצרים להגיד. יש יוצר קולנוע שמאחל לעצמו משהו יותר טוב מזה?

משהו אישי לסיום?

גלה ומור – אתם-ן ממש מוזמנים ומוזמנות להגיע להרים איתנו כוסית לחיים בפסטיבל! שלישי עד חמישי הקרובים (23-25.5) החל מהשעה 19:00 ברחוב סמילנסקי באר שבע, הכניסה חופשית! אנחנו נהיה שם :)

Screen Shot 2017-05-23 at 9.51.46 AM

אודות הכותב